Länsimetron aloittamisesta on tullut farssi.
Liikenteen Ruoholahdesta Matinkylään piti alkaa elokuussa. Kesäkuussa kuitenkin kuultiin, että aloittaminen tapahtuu aikaisintaan tammikuussa. Tämän viikon alussa uutisoitiin, että liikenne ei ala vielä tammikuussakaan.
Hämärän peitossa myös on, kuinka paljon viivästymiset tulevat maksamaan helsinkiläisille ja espoolaisille veronmaksajille. Se tiedetään, että Länsimetron lopullinen hintalappu on ainakin 240 miljoonaa euroa alun perin arvioitua kalliimpi.
Joutuu kysymään, miten tällaiset viivästykset ja lisäkustannukset kerta kaikkiaan ovat mahdollisia näin isossa hankkeessa, ja kuka niistä kantaa vastuun Helsingin ja Espoon asukkaille?
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on todennut, että hallituksella ei juurikaan ole keinoja puuttua Länsimetron tilanteeseen. Valtiovallan rooli rajoittuu Länsimetron valtionavustuksista huolehtimiseen.
Minusta vastuu kokonaisuutena on viime kädessä Länsimetron omistavien Helsingin ja Espoon kaupunkien poliittisella johdolla sekä HSL:n hallituksella.
Helsingin ja Espoon valtapuolueet ovat Kokoomus, Vihreät ja SDP.
Jännitämme, valmistuuko Länsimetro ennen huhtikuun kuntavaaleja. Ja sitä, onko lopullinen hintalappu siinä vaiheessa selvillä.